Praca w dużych agencjach i pośrednictwach pracy wygląda zupełnie inaczej niż w małych firmach w których specjalista ds. rekrutacji zajmuje się zleconą przez szefostwo rekrutacją od samego początku do końca samodzielnie.
W agencjach zwykle rekruter odpowiada za konkretny wycinek rekrutacji. Biorąc udział w złożonym procesie specjalista ds. rekrutacji zamieszcza ogłoszenie, redaguje je lub też selekcjonuje oferty spływające jako odpowiedź na ofertę.
W przypadku samodzielnego rekrutera wykonuje on te czynności sam, nie angażując nikogo innego. To znacznie różna praca mimo iż w tej samej dziedzinie. Przygotowanie procesu zatrudnienia od sporządzenia zapotrzebowania na miejsce pracy po zatrudnienie odpowiedniej osoby może trwać nawet kilka miesięcy. Nie jest to tak proste, na jakie wygląda dla laika.
Początkowo należy przeanalizować kto potrzebny jest w firmie i na ile. Następnie wyodrębnić cechy, kwalifikacje i warunki jakie spełnić musi kandydat. Kolejno znaleźć właściwą osobę na to miejsce oferując jej adekwatne profity do posiadanego kapitału wiedzy i wkładu pracy. Nie rzadko trzeba kandydata przekonać do podjęcia pracy właśnie w tej a nie konkurencyjnej firmie.